http://www.xmasclock.com/

20 maj 2021

Lunch gäst

 Imorgon, fredag, får jag lunch gäst hem till oss. Det är länge sedan det har hänt och man blir lite till sig och funderar att vad skall man bjuda på.



Jag funderade en stund och kom fram till att jag vill såklart bjuda på något som är i säsong.

Jag tittade i kylen och såg att det fanns ett paket med jäst pch då kom idén om att baka lite bröd och bjuda på sopplunch imorgon.

Jag gick ut i trädgården och plockade 2dl nässlor och lite under en handfull av kirskål(som jag inte tycker om att äta, men förösker lära mig..)

Tvättade dem och hackade ner dom i en deg som annars bestod av följande:

25gram jäst

1msk lönnsirap / honung 

1tsk salt

5dl rumsvarmt vatten

2dl vetekli

7-8dl vetemjöl

Blandade ihop allt till en lös men hanterbar deg och lät jäsa under handduk i ca.2h.

På mjölat bord hällde jag upp degen och försiktigt gjorde jag den till en längd utan att knåda. 


Skar sedan därifrån passliga små längder som jag tvistade runt och satte på ugnsplåt. Ugnen var på 240grader och en stund senare svischade jag in dem i ugnen i ca 15min.


Imorgon blir det kajpsoppa eftersom kajpen är som bäst då gullvivorna blommar med nässel/kirskål bröd.

2 kommentarer:

  1. Oj oj, ser också gott ut!
    Tar du recepten från eget huvud?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland gör jag det, ett grundresept hittar man alltid i bakhuvudet. Detta googlade jag fram och ändrade det lite enligt vad som fanns i skåpet☺ Då det duger åt boysen är det ett bra resept😄

      Radera