http://www.xmasclock.com/

26 maj 2021

Smör till grillbiffen

 Hej från tant självförsörjare här *fniss*, idag tog jag en paus från jobbet och drog ut i finaste ösregnet för att plocka in mera kajp(börjar vara sista möjligheterna nu)


Idag hade jag nämligen planerat hinna göra kajpsmör knappar till sommarens grillbiffar. Enkelt, smör, en knippe kajp och lite flingsalt är allt som behövs.

Jag körde allt i min ärvda moulinex maskin från 70-talet, en sådan med två knivar innuti, ända funktionen den har är just att söndra.


Sen in med smöret i en sprits, hittade ingen ända så det fick gå bara rakt igenom, garanterat inga snygga smör knappar men det är väl inte så viktigt, smaken är den vi är ute efter.

Svisch in i frysen och sen överförs dom till en burk bara de frusit till sig. Därifrån kan man sedan ta just den mängd som behövs när biffen börjar vara perfekt på grillen.

5 kommentarer:

  1. Det där verkade ju lättlagat, men klart att man behöver en maskin.
    Jag äger inga sådana nu längre, blir så sällan använda och jag vill inte ha skåpen fulla med sånt som jag inte använder. Men du - du använder flitigt!
    En brödmaskin vill jag nog ändå snart köpa, den förra gick sönder och jag gillar att baka bröd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du vilö göra vitlökssmör behöver du ingen maskin eller annat kryddsmör, gär vad det mest p.g.a. att kajpen behöver finfördelas till riktigt smått, skulle kanske ha gått att göra i en mortel med lite salt också för den delen...

      Radera
    2. Beöd maskin minns jag från 90talet, den blev inte min mamma aldrig vän med..

      Radera
  2. Brödmaskin var inte heller vad jag menade :-)
    Alltså inte en sådan som bakar färdigt bröd.
    Men hushållsassistent som knådar degen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ja, lycka till med bakandet.

      Radera