http://www.xmasclock.com/

29 september 2011

Granne!

Bor du i höghus?vet du vem dina grannar är?Jo det står Albertsson på dörren,men vad har personen gjort/gör...har han hudana vanor?

Vi i vårt hus känner alla grannar mer eller mindre,vi har fester där dom flesta är med,om någon saknas undrar man var dom är..
Igår knackade jag på hos en gammal man som inte har syntast till på några veckor,med värsta tanken i huvudet stod jag och väntade,kommer han och öppnar?

Han öppnade,med vänstra benet under knät full i skorv,rinnande var och rött inflamerat runtom..han undrarde om jag kunde åka till apoteket och köpa bepanten och möjligen lite mat.
Mannen hade varit utan mat i allafall 1vecka,men eftersom han är av den typen att han inte vill besvära någon hade han ju inte frågat efter mat,eller tubak heller(stor rökare som han är,hade jag märkt att det inte luktat tobak i trappuppgången på nån vecka).

Jag försökte mitt bästa för att få mannen med till hälsocentralen,men NEJ!
Andra grannara hade även börjat sakna honom,han brukar ju åka med cykel 3-4ggr per dag...men inte syntats till...då grannarna fick höra vad som står på ville dom också kunna hjälpa honom,men hur?man får inte med våld skicka iväg någon...

Efter en timme ungefär ringde min telefon med hemligt nummer,jag svarade!-"från nödcentralen(namn),förstod att du har en granne som är i dåligt skick?"
-jo svarade jag och förklarade situationen.
det var en annan granne som hade ringt nödcentralen och frågat vad man kan ta sej till,och dom ville förståss därifrån prata med mej,då jag varit inne hos mannen i fråga!

Efter ca.20min bestämde sej nödcentralen för att skicka ut ambulans,och dom ville att jag skulle vara med och hjälpa till att förklara för mannen vad som pågår.
Jag var med,eftersom han inte har några nära annhöriga,vad vi vet!
Han öppnade,han visade benet,och han följde med ambulansen till hälsocentralen...utan några problem.

När jag senare ringde hälsocentarlen,berättade dom att han är vidäre skickad till närmaste sjukhus men att benet luktade något vidrigt!,något jag inte märkt då jag varit där inne,p.g.a tobakslukt som är in grott i väggarna...

Idag ringde jag sjukhuset,jo-han är där,på kirurgiska avdelningen och skall senare idag bli flyttad till Huvudstaden sjukhus.

Jag har även fått veta att han har en bror och kunde glatt meddela att annhöriga finns,och jag hade även en telefonnummer...men då annhörig inte är troligen i landet för tillfället så finns jag som nästa på listan som dom kontaktar om något händer.

Hur länge tar det innan du märker att någon fattas?kan det verkligen ta nästan 1månad....hjälp!!hade jag inte knackat på då jag gjorde...hade han nästa gång förts bort med lakanet över huvut?

Vi hoppas nu att han blir bra och vi ser honom cykla omkring igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar