http://www.xmasclock.com/

13 oktober 2017

Vilket svampår

Om ni inte lagt märket till hur mycket svap det finns iår,på dom mest underliga ställerna,sorter man inte sett förr eller sett på just det stället,ja då..då vet jag inte vad ni tittar på.

I tisdags var jag ute i skog och mark,först utan barn och sedan med ett barn med.

 Packade med mej frukost i no waste andan såklart,te i termosen,några små teekakor i bivax duk och pålägget i en glasburk och begav mej iväg,ända dagen det inte skulle regna på förmiddan.


Jag älskar naturen denna årstid,allt är vackert,luften är ren,det är lätt att andas,det är massor med nya dofter igen,det är mörkt men ljust på samma gång,förstår ni hur jag menar?



Egentligen hade jag planerat att plocka tranbär,för det lär finnas hejvilt av dem också iår,men där vi plockade förr i tiden växer inga mera idag så då blev det ju svamp som gällde och det är inte fel det heller.


Försöker dock att inte plocka hem mer än vad som går åt,så denna gång blev det ca.6 liter svamp och ser ni ännu i oktober finns det fina kantareller,wow.


Väl hemma blev det svamppastej,piråg..paj,ja vad man nu vill säga,med egenodlad brysselkål och tomater från butiken.

2 kommentarer:

  1. Härligt att ni gör allt sådant här! Barnen lär sig saker om naturen, och att känna svamp.
    Jag vill inte gå dit, på grund av älgflugorna :-)
    Inte känner jag svampar heller, men vissa svamprätter äter jag gärna.
    Pajen ser god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så härligt i skogen,älgflugorna stör inte mej,dom hör ju till😉
      Tack,pajen blev godkänd av andra😁

      Radera