http://www.xmasclock.com/

1 juli 2015

i ett hav av blom..

Efter bara några dagar av lite extra värme grader så är en massa nya blommor i ståtligt blom.

Vi hade ju turen med oss att komma till ett hem där det redan fanns en massa planterat och tiden har gått mest åt till att söka fram och vara försiktig,men det ser ut att börja ta sej..här blommar massor..massor..


Busken ovan vet jag inte vad den heter(så som så mycket annat) men den är fin med sina ljusröda små blommor,
Kejsar kronan nederom är en gåva man inte teckar för av Lisa


Ibland finns det skatter vid vägkanten,som dessa små vilda blå klockor..som välan inte heter blåklockor.


 Prästkrakar och någon sorts lilja...i flere upplagor runom gården,alla blommar i lite olika tid då solen inte slipper fullt in p alla ställen.


 Lila,en blomma jag minns från barndomen..men namnet..om jag bara hade intresset att sätta mej ner med en hortonom bok..
  

Ljus lila...i en hel dungel..

Snön som finns på sommaren,snöbolls hortensian..


Och blir det inga hallon iår blir jag nog ledsen...så många blommor och så många humlor/bin/flugor och andra som gett sej på dom..

Söt och enkel i blått..

"tobaksblommor" som dom heter i folkmun..vi har en djungel!


En annan lila vän..

Ett gult fynd från öppna trädgårdar,kom hem med tre krukor och delade dom..blir riktigt nätt!


Kuun lilja på finska..en växt som älskar att stå lite i skymundan,jag stälde den rakt i solen..men den blommar juh.

Trodde ni jag odlar nässlor,jaa..det finns av dom men dessa är en otrolig nära kusin tror jag som dock inte bränner,men förökar sej snabbt som attan..

 På gräsrotsnivå finner vi mera lila..


Och dessa,kanske mera cerise färgade men söta och fina i massor på samma växt..


små små ljusröda blommor på en kvist,underbart vackra och minns jag rätt sade någon något om keijukaisia???

Här blommar det,nya blommor hela tiden och det roliga med att ha en massa olika är att man ibland kan dela med sej..

...och ibland får man själv,bara man öppnar munnen och ger en vink...
(så tack sussi än en gång,fastän man inte får tacka,blommorna ser ut att ha klarat sej...)

4 kommentarer:

  1. Men OJ så många fina blommor och växter ni har på gården. Ja, första sommaren ska nog bara gå till att kolla vad som finns var, så man inte river bort nåt i tron på att det är ett ogräs. Och man lär sig mycket om man kollar på nätet eller i böcker vilka växter det är man har :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att upptäcka nya blommor från dag till dag

      Radera
  2. Rosenhallonen där på bilden ger nog ingen frukt. Men den är ju super fin, tror att jag i höst ska plantera en åt mej själv. :) Funkia (kuunlilja) är en av mina favoriter - lättskötta och fina, går också bra att ha i kruka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller kanske den ger bär ändå?? :D Har liksom haft för mej att den sku vara bara prydnandbuske. Men efter lite googlande verkar der ju inte vara så. :)

      Radera