http://www.xmasclock.com/

6 november 2017

Skördetiden äro slut för iår

 Nu är allt skördat för detta år,dom sista morötterna och purjon är upptagen.


Purjon var jag super dålig på att skålla så det blev lite olika tjocklekar på dem,men sånt tycker jag gör det hela mycket roligare..då kan man under skördetid ta just den storleken man behöver och det bli inget svinn.


Moroten,färgglad och vacker,det brukar gå in till november månad innan jag skördar dom sista,dom har det ju bra i sin naturliga jordkällare så varför håschja.


Morötterna blev förvälda för framtida maträtter  och en del mosade inför julens morotslåda  och så skall vi ha kokta morötter till middag idag också,samt en del blev mellanmål då killarna kom hem.

 Purjon hackade jag mindre och även den gick i frysen,enkelt att sedan ta då man behöver.


Och då skördetiden tar slut börjar följande,idag har jag satt vitlöken och nästa års morötter.

2 kommentarer:

  1. Jättefin skörd och superbra med lokalt odlat.
    Skörden blir olika från år till år, jag tror att det där är något man får lära sig leva med.
    Livslångt lärande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,verkligen bra skörd.
      Som du säger,skörden är olika från år till år,fastän det varit dålig sommar har jag ändå fått en bra skörd😊

      Radera