http://www.xmasclock.com/

9 juni 2020

Vattenplanterade jordgubbar

Det var dags i våras att göra om i jordgubbs landet, flere av originalplantorna hittade man inte mera då det hade kommit under dessa tre år en massa massa bebisar.

Varje vår plockar jag undan en del av dom nya plantorna men nu och då är det bra att fixa om allt.

Men med alla plantor man tar upp har man inte rum att sätta tillbaka, under åren har det kommit en och annan planta i nån av rabatterna också för, ja, vem gillar inte att äta jordgubbar, ju fler desto bättre.

Knoppar som eftter en tid blir blommor.

Iår kommer jag även på trädgårdsdagarna att sälja bort några plantor, dom alla går under namnet "överrasknings jordgubbe" av den orsak att jag inte vet vilken sort det är och någon av plantorna är också vit jordgubbe.

Iår har det också blivit provat att vattenplantera jordgubbar, två plantor får agera försökskaniner, all mylla togs bort från rötterna och sedan stack jag ner roten bland några stenar i vår grod damm för att dom skall hållas på plats ock inte flyta omkring.

Blir det någon gubbe?

Idéen med att odla jordgubben i vatten kom från hydro odling som var väldans populärt några år sedan. Hydro odling går just ut på att odla i näringsrikt vatten. Om mitt vatten är näringrikt vet jag inte men iallafall har det kommit knoppar på plantan och grodorna har inte sagt något illa om den nya växten.

4 kommentarer:

  1. Det där var nåt nytt för mig! Aldrig sett förr :-) Fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kommer vara intressant att följa med hur det går, jordgubbar gillar ju inte att bli överbevattnade så... Ja, vi får se😆

      Radera
  2. Och i dag fick jag ju också se grodorna - även om de var lite blyga :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är blyga när det inte är husets gäng runtom,men tyckte dom uppförde sig väl denna gång när dom ändå visade sig ;)

      Radera