http://www.xmasclock.com/

4 augusti 2023

Skördetider

 Augusti, denna månad är bra på många olika sätt. Det är ännu lagom varmt ute men det börjar bli mörkare och med det så mycket mysigare.

Det är skördetider, tomaterna börjar få mer och mer färg  gurkan är klar och gör fler, rödbetorna börjar vara enorma, morötterna är långa, ärterna producerar och vitlöken är snyggaste på många många år.

Fin vitlök blev det.

Vitlöken sätter man i jorden någon vecka innan det blir kallt, min brukar sättas ungefär i slutet av oktober eller just i början av november.
Ser ni nätkorgen på den gula bänken i bakgrunden, det var ett loppis fynd jag sökt efter flera år. Korgen eller lådan har nu fått några band på sig så jag får den upphängd, jag nämligen hänger löken i korgen för att torka dem.

Ringblommor bland kålen och ogräs i rödbetslådan.

När det är kvällar som är varma och i bästa fall även små regniga är jag mer än gärna ute i trädgården, då är det lätt att dra upp ogräs och visst är doften av regn härlig.

I år har jag satt mera blommor i mina pallkragar dels för att det är vackert men även för att attrahera mera pollinerare som tilika kan hålla ner på beståndet av kräk som man inte vill ha bland sina grödor, t.ex. kålfjärilen.

Gurkörten frösår sig själv lätt och hittas på många ställen på våren, flera av dem får gärna bli kvar.

Det såg lite dåligt ut i början av juli ännu i alla lådorna, det hade varit ganska varmt och torrt..fastän jag vattnade så ville det liksom inte. Men nu frodas det, krondillen är ståtlig och dillfrön blir det även till nästa säsong om inte alla används till kräftskivan.
Gurkörten längst fram på bild är också riktigt fin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar