http://www.xmasclock.com/

29 april 2014

Vill ju ha dem alla

Besökte plantagen igår på vägen hem från huvudstaden,jag skulle inhandla lite gödsel till trädgårdslandet,ja gödsel,jag som kört utan gödsel i alla år(enbart lite nässelgödsel har jag använt) men nu tänkte jag prova lite med ett gödsel som går lite till allt och hittade ett som lämpar sej för ekologiskodling,perfekt.

Men innan jag kom till gödsel avdelningen så blev det ju tvär stop,fröhyllan den går inte att undvika.


Jag vill ju ta hem av allt,ja allt som går att äta iallafall,det finns inget bättre än egen mat på bordet,uppväxt och skördat av en själv.

Något som jag dock reagera på när jag stod där och sökte kålrotsfröna så kom det ett par breve mej som också gärna skulle ha haft lite av allt(läs:frugan) dom pratade med varann om olika godsaker,tog fröpåsen i handen och kollade till vilken prisgrupp just den påsen hörde till,den var till grupp D och kostade då 3,99€ (tror jag det var)..mannen konstaterade att "det är nog ganska dyrt ställ tilbaka den,det blir nog billigare att köpa färdigt"
Frugan suckade lite och ställde tillbaka fröpåsen..det blev och störa mej otroligt "det blir nog billigare att köpa färdigt" Hallooo...det blir det väl inte,du får typ 3st gurkor till det priset,färdigköpta alltså,men du kan få 13st bara du sätter några små frön.

Är vi för enkla av oss? vill vi inte lägga ner lite tid på att få något mer för en billigare peng? jo ja kan förstå att det är inte alltid det enklaste,man kanske glömmer bort att vattna ett dygn och så har allt dött,eller så är det en så dålig sommar att knappt inget vill växa..men vill man inte ha spänningen att se hur det går,klarar man av detta lilla jordbruk?

Kanske detta par inte hade ett trädgårdsland men kanske en balkong,det går ju utmärkt att plantera där,förra året fick jag 13st gurkor på min balkong,en hel del tomater och massvis ruccola sallad,basilika och chilin och vår balkong är verkligen inte stor,men den blev ack så trivsam med allt det gröna och sköna.

Jag har alla frön hemma,en del har förkultiverats och omplanterats redan..andra blir lagda diret i jorden,på torsdag tror jag..det är ju ledig dag då..


2 kommentarer:

  1. På plantagen jobbar jag, hade jag haft råd & plats hade jag köpt saker med mig hem varje dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mej det,man blir ju alldeles förälskad när man går in där...love your job!!

      Radera