http://www.xmasclock.com/

17 augusti 2020

Snålsoppa

 Barndoms minnen, soppan man bara åt en eller två gånger under sommaren. Jag gör den också, troligen inte helt så som min mamma gör den men söker man på mr.google så finns det lika många soppor som kockar.

Det ända jag har som viktigaste är att köpa ingredienser på torget, snålsoppan köper man inte i butiken, så är det bara.

Och nu undrar någon varför jag inte bara går ut i min trädgård efter ingredienserna? - jo för att iår har vi nästan redan tagit tillvara på alla morötter redan så dom fanns inte kvar, ärter ätes direkt från plantan när man går förbi så dom är också dåligt av, blomkål har jag inte, men potatis och lök samt dill kom hemifrån.

Brukar ni också äta snålsoppa?

Här nere kommer receptet på min:

Ett blomkålshuvud

En knippe morötter

1liter sprättade ärter

7 stora potatisar eller 20 mini små

En gul lök

1-2st grönsaksbuljong tärning

Dill och lök pipor

2dl grädde

Smör och salt

Tvätta ny potatisen, och dela dom i muns stora bitar om behövs, skär moroten i  1cm mynt, lägg i en kastrull,fyll på med vatten och släng i buljong tärningen, salta efter behag.

När det kokat till aldente, slänger man i små buketter med blomkål och ärter, då blomkålen börjar vara "genomskinlig" slänger man i en burk grädde av valfri sort,smör och kollar om det är tillräckligt med salt,annars salta mera. Klippt dill och lökpipor slängs i and voilá, dags att servera med en bit mörkt bröd eller varför inte toast med ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar