http://www.xmasclock.com/

16 februari 2021

Fastlags tisdag

Jag lever i en värld där jag inte alltid är säker på om vissa ord skall skrivas ihop eller inte, som rubriken, man säger ju det hela ihop men skrivs det ihop? Är det lixom en klar sak för vissa hur ord skall skrivas? 
Idag kan man ju vara lycklig att det finns en del pogram som kollar hur man skriver och reagerar om nåt blir riktigt fel..det gör inte denna blog.



 Jag tog en liten paus i jobbet idag när jag gick förbi tulpan buketten, jag kunde inte låta bli att massera dem, som det heter, att ge tulpan massage, man tar i ett kronblad i taget och försiktigt viker det utåt utan att få en vikning alltså. 

Vem kunde tro att blomman vi som liten tecknat på papper är i verkligheten en tulpan med masserade kronblad!

Idag är det även fastlagsdag, dagen då man skall ära sig fet så man kan hålla sig från att äta ända fram till påsk, ja så förklarade jag det åt ungarna idag sådär snabbt.

Vi tog tillfället iakt och gick till café Favorit för att pröva deras otroliga variationer av dagens höjdare.

På menyn fanns de vanliga legenderna med mandelmassa, jordgubb eller hallonsylt men även häftiga varianter som lemoncurd, salty caramel, nutella och kanelbulle fastlagsbulle.

Man kunde även få en dubbel up med våningar av grädde och sylt, eller båda bättre med mandelmassa och sylt, wow alltså.


Vilka godheter, jag som inte är en big fan av denna bulle var ändå mycket nöjd, jag tog med lemoncurd, jag som annars är den som aldrig äter med annat än mandelmassa men hörni, lemoncurd gjorde bullen helt perfekt!

En med jordgubb och salted caramel gick även ner vid bordet.

2 kommentarer:

  1. Smaskiga bullar! Ett tag sedan jag tittade in här!
    Ja, många skribenter har problem med det där dom orden ska skrivas ihop eller isär.
    Men som du säger så brukar rättstavningsprogrammet ha ganska bra koll och så kan man googla.
    Genom att läsa mycket och sedan lära sig av andra som hjälper till att rätta lär du dig varje dag nytt :-)

    SvaraRadera