http://www.xmasclock.com/

18 oktober 2022

Senap från gården

 Alla de år vi har bott här på vår gård, har jag alltid gillat att odla något nytt, något som är ett experiment.

Denna säsong var det senap. Jag satte tre rader på 50 centimeter ungefär i juni och mycket snabbt kom det upp grönt i pallkargen.

Senapen blommar i vackert gul färg.

Senapen växte till sig snabbt och blev rätt hög innan den började blomma. Jag hade satt stöd pinnar tidigare men dom var helt obefintliga tiöl denna växt visade det sig senare.

När plantan hade blommat klart satte den frön så som höra till, i en skida fanns det 3 till fyra frön och själva skidan var taggig.

Plantan lade sig av tyngden från fröna.

I slutet juli hade plantan vält, tyngden av fröna gjorde så att dom inte råkade hålla sig uppe längre. För mig gjorde det ingenting, bara fröna fick växa till sig.


I början av september skördade jag senapen och hänge upp den i garaget för att torka. Nu i veckoslutet tröskade jag och fästmannen vad som skördats.

Trappa sönder skidan för att få ut fröna, lätt.

Började med att trampa sönder fröskidan för att få ut fröna, det torra fnösket fick sedan i komposten.

En fläkt, en bytta och en hand. Allt vad som behövs

För att få enbart fröna från allt smått rosk som fanns kvar tog vi en golvfläkt. Tog handen full med frön och växtdelar och hällde sakta ut från handen allt. Fröna väger mer så dom gick rakt ner i byttan medan allt rosk flög iväg.

Nöjd odlare, med bra resultat.

När allt var tröskat och putsat blev slut resultatet 1,5 dl senapsfrön. I år blir det garanterat hemodlad julsenap. Ett experiment som var lyckat.

2 kommentarer:

  1. Aaah, det här med senapsfrön var ju nytt. Mycket som du kunde skriva om i tidningen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt jag gör kunde passa i tidningen helt tydligt🤣

      Radera