http://www.xmasclock.com/

30 augusti 2011

Kantareller

Svamp säsongen har verkligen kickat till,var ute i skogen en sväng och kom hem med många många kantareller,och även några karl-johan...en ny bekantskap för detta år,jag har nämligen som mål att varje år lära mej en ny svamp och smaka på den(om den är ätbar förståss).Förra året lärde jag mej svart trumpetsvamp,och även dom fanns i massor,dom har jag torkat och smular ner i lite olika maträtter.
Kantarellerna har jag flere år saltat,enkelt och bra,och för ju då inget utrymme i frysen...kan jag få säga det igen,jag ÄLSKAR min mat källare!!!

En enkel saltlag till kantarellerna är: 1-2tsk salt/liter vatten,koka upp det,låt svalna och häll sedan över svamparna som är tätt packade i en glasburk som försluts ordentligt!håller länge!!
Provar även att lägga karl-johan och kantareller blandat i en burk...får se hur gott det blir..

Jag önskar er en riktigt svampig höst!

1 kommentar: