http://www.xmasclock.com/

8 augusti 2011

Körsbär

Fick äran att plocka körsbär hos sambons en vän(nog att det var sambon som sist och slutligen var uppe i trädet),det blev plockat ungefär 5l av dom goda bären,och väl hemma igen ladest det igång med experiment nr.1:      Körsbärslikör
Jag har aldrig provat sånt så...varför inte,pickade körsbären full med hål och slängde dom i burkar,varvade med socker,slängde i lite vaniljstång,kanelstång och ljusrom.

Nu skall dom ligga där på blommbrädet i 3månader innan jag kan hälla upp dem på flaskor och sedan avnjuta det i nästa sommar!

När det har plockats körsbär blir man hungrig,så till söndagsmat blev det stekt lax,nypotatis,smörstekta kantareller med sparris och hemgjord hollandaisesås,mycket gott kan jag berätta!



Sambon drack ett ekologiskt öl till maten som hette Keisari!Om jag förstod rätt så blev det godkänt!



Av körsbär som sedan ännu blev kvar provade jag mej på experiment nr2:
Körsbärspaj!
Det blev en mördegsbotten,med mandelmassa och kanel utanpå,sen slängde jag i körsbären och pudrade på lite ekologiskt potatismjöl och socker!

Sen slängdes den in i ugnen 25min och ut kom den väldoftande...hoppas nu bara att den smakar lika bra,det vet jag lite senare!



Men...ÄNNU fanns det kvar körsbär,vad nu då?kanske man kunde göra körsbärsmarmelad?Jah,då satte vi igång marmelad koket!
Det blev 3st barnmatsburkar med marmelad och för att vara riktigt säker att det är som marmelad gjorde jag ett lite annorlundare marmelad test...


jag slängde det lilla överblivna i ett glas och ställde det i kylen en lite stund..och vips...håller bra!


Skulle det inte ha blivit kvar i glaset skulle jag helt enkelt ha kallat det sylt ;)

2 kommentarer:

  1. man blir ju riktit sugen på körsbär och allt annat gott som man kan lag själv av egna bär å dylikt...vi har ett körsbärsträd men tyvärr har fåglarna nppat de mesta...=/

    SvaraRadera
  2. oh no,hit ha int vari en enda fågel på alla dom körsbärsträden jag sluppit till i år...borde jag bli orolig nu när dom inte duger?iik!

    SvaraRadera