http://www.xmasclock.com/

29 juli 2014

Härredumilde...

Egentligen skulle jag vilja be om förlåtelse för denna enorma blogg torka som här varit men sen när jag känner efter så är det ju fel att göra det,vi bloggare måste ju också få lite ledigt ibland och nu är det verkligen tid för det,quicksilvret står på över trettiograder(inne och ute i solen) och man skulle ju tro att man skulle hoppa av lycka när det är sommar och varmt men här är det absolut allt annat.

Jag hatar för varmt och allt över 25 grader är rena pesten i mina skor,men i det hela stora lidandet kan man ändå vara glad...jag har ju plockat kantareller..


Och Gurkplantorna på balkongen gör massvis med fina gula STORA blommor(väldans lite gurka men snyggt är det) och allt omkring oss är för tillfället så fantastiskt vackert.


En dag när jag kom hem från min lilla hobby,sade det duns på balkongen..ja riktigt illa duns ibland så jag trodde redan att någon försökte sej in den vägen men nä jag kom ut var det mera någon som ville ut själv.
Jag hade haft lite vädring på g så att inte gurkorna skulle storkna direkt och genom det lilla 10-15cm hålet hade en tornsvala hittat in.


Stackarn var riktigt slut och orkade knappt hålla i sej i gardinen där den var så den flög till gurkplantan som inte heller årka bära den vikt och ja...städa hamna man ju göra efter den sen också.

Jag fick den i ett ämbar och tog med ämbaret ute på gården för att inte få in den igen,jag lade ämbaret liggande på gräset och där satt vi med barnen och väntade...vi trodde den var så trött att den inte årkade ut men som tur var kom en granne förbi gående och tittade in i ämbaret,en tornsvala kommer inte upp från marken,den skall kastas iväg! -Tänk att det hade vi inte funderat över och där skulle den ju ha dött..
Jag tog några handskar på mej,grabba tag i fågel och slängde den i luften och genast flög den iväg..detta skall kommas ihåg.


Vi har även mitt i det vackra varit lite mindre vackra när magsjukan kom över hela familjen och vi har spenderat näsan en hel vecka på sängbtten nivå..urk så vi mådde dåligt.

Men nu är även det förbi och vi kan njuta av primörer från trädgården,idag blev det sallad på nyskördad spenat,mangold,lök pipa,morot och ärter,så himla gott.


Och jaa,jag pratade om en hobby,jag är nämligen på världens underbaraste ställe och tränar inför arbetslivet,jag storm trivs och livet kunde inte vara finare,jag får träffa fantastiska människor varje dag från jordens alla ställen( Israel,Norge,Sverige,Belgien,Frankrike bara för att nämna några) och atmosfären är det underbaraste..

Jag vilar en stund på trappan till caféts gård under dagen..

Välkomna till Tuhannen tuskan kahvila på kaffe med dopp...här bakar vi allt själv och tiden bara försvinner...

4 kommentarer:

  1. Härligt att du räddade livet på fågeln, att du förstod vad som bör göras och att barnen fick se hur det gick till - att lära sig om naturen är ju viktigt. Kramar till er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kramarna :)
      Jo att lära sej om naturen är jätte viktigt...och hem tycks det gå när äldre sonen var grymt så ledsen över det nya motorvägsbygge " var skall alla djuren fara som blir utan hem?" frågade han..

      Radera
  2. Svar
    1. Ja det är ju det...och ju mer man hittar desto roligare :)
      Trevligt att du tittat in..

      Radera