http://www.xmasclock.com/

4 juli 2014

Torsdags besök

Torsdagar är värsta kaffekvälls dagen,om inte hos oss så uppe hos våra vänner på landet,alltid finns det något nybakat och gott på bordet..bra för humöret,sämre för hälsan men vem bryr sej..gott skall vara gott and that´s it!
Igår var det min tur och nu på sista tiden har det blivit lite svårt att komma på något att sätta i munnen på gästerna(detdär lät fel men...) Och inte vill man riktigt dra till 80-90tals känslan där man varje gång bjöd på mer eller mindre samma sak.

Så att prova något nytt faller ganska så snabbt på tanke och orden "man tager vad man haver/frystömning" är något som värmer mitt hjärta stort...och så blev detta till..


En pannacotta tårta med hallon och blåbär:

I botten hade jag mördegskex som sonen hade bakat förra veckan,ca 160gram
som krossades och blandades med 70g smältsmör

Platta ut kexblandningen i botten på en pajform

Till fyllningen blev det
1dl hallon
2dl blåbär
1tsk vaniljsocker
3gelatin blad
4dl grädde

Lägg gelatinbladen i blöt och släng bären och vaniljsockret i en kastrull,låt koka sönder och häll sedan i grädden,låt alltsammans koka upp och och lägg därefter i gelatinbladen,rör om(om man vill ha en slätare känsla är det bara att sila bär smeten) och häll på kexbottnen,ställ kallt i 4-6h detta går bra att fixa till dagen innan också om man vill spara tid..

Utanpå spritsade jag lite kvargrosor och hade på nyplockade smultron.



Man kan säkert göra denna i en pajform med löstagbara kanter men jag valde det säkra ifall den skulle blivit rinnig...

2 kommentarer: