http://www.xmasclock.com/

8 juli 2014

Semester är havet..

Vi firar semester medans vi ännu kan...sista dagarna kommer krypande och sedan tar jag itu med lite roligheter som tar en del tid..men det berättar jag mera om senare..

Måndag kväll...såg ut såhär..

Slängde cyklarna på bilen(fantastisk grej) och så tog vi sikt mot havet,skärgården,mås-skrik,vågor som slår mot stranden och kluckar bland stenarna..livet är härligt och vädret likaså och just då skall man ju ta vara på allt,ta vara på möjligheterna som naturen ger.


Varenda gång som jag tar ett metspö i handen och står och gräver mask med tusentals myggor kring benen som får mej att se ut som en clown som försöker dansa jenkka tänker jag på Per Gessle när han sjunger "jag går å fiskar...."så är det bara,musiken finns innom oss eller hur och för vissa slår den ut genast vid minsta inspirations tillfälle och ibland lite när som..roligt tycker jag..


Några tråkiga skräpfiskar blev det och en del små små abborrar som fick åka tillbaka för att växa till sej,men det bästa är ju att över huvudtaget få lite fångst,ätbart eller inte...

Och ser vi ett fågelbo där det inte just då är någon hemma så  sträcker vi på oss för att se ifall någon skulle ligga och sova,mycket riktigt,världens minsta nästan helt nakna fågelungar låg där,snabba tag i telefonen för att ta lite bilder och sedan gå iväg ifall mamma fågeln snart kommer tillbaka,vem vill ju ha objudna gäster?


 Följande dag börja vi med en 4km cykeltur för att besöka härliga Lisa,allt gick hur bra som helst med lite bonus när vi även råkade oss på kantareller vid vägkanten,dom finns inte kvar jan jag meddela..


Havet..."ta mej till havet och gör mej till kung..." där kom musiken igen,spontant och vackert,men vid havet finns det så mycket mer att göra än bara simma och ligga och sola eller åka båt...man kan ta håven och kolla om det då blir nån fiskelycka,nu när allt är så smått ännu finns det möjligheten att komma på stim av fiskar.
Det är ju så intressant att se dom när dom är så små,vi fick en hel del i vår håv fast dom är ganska så snabba..



Så om vi inte är vid havet så är vi vid lovisaviken...så som hela weekenden,på gräset under en härligt skuggande lönn med mycket dåligt målade tånaglar..


Här kan man mycket väl somna...


2 kommentarer: