http://www.xmasclock.com/

20 mars 2016

Från ägg kommer tipun

Påsken,då vet man att snart är det vår,synd bara att påsken förflyttas fram och tillbaka år från år,innan mina pojkar hade jag aldrig reagerat på det men eftersom båda är påskbarn och 1månad imellan varandra så märks det ju nog.

Varje påsk försöker jag att hindra mej från att göra ett nytt påskpynt,det finns av dem redan i massor så jag förstår inte varför jag ändå gör ett till och ett till..

Detta år blev det ett pynt som kommer att åka i jorden senare,så återanvändningen är stor.

Jag passade på att ta ägg skalen tillvara när jag gjorde köttbullar en dag,det ända fåniga i knäckandet var att jag med nål stack hål i sidan på ägget,flera små hål för att sakta få bort större bitar och vitan samt gulan ut,tväteade skalet,lät det torka och stack ännu ett hål upptill.


När skalet hade torkat drog jag ett band igenom toppen,knöt en större knut i änden och lade en tipu i.


Nu hänger dom i påskriset,ja,ända tills över påsken,sen tar jag tipun bort och bandet och krossar skalet för göning till tomatplantorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar