http://www.xmasclock.com/

28 oktober 2016

Chips på skalet..FREDAGSTIPS!!

Underbara värld av internet,massor med idéer kan hittas och massa är såna snabba saker man t.o.m provar sej på,kanske genast,kanske först efter en vecka när eller just som till fredagen och fredagsfilmkvällen.

Potatis är knölen dom flesta har hemma,andra äter dem dagligen,vi äter dem nu och då för den är inget så speciellt i vårt kök..och sådär tråkigt vardagligt,inte min grej.

Men nästa gång du nappar fram knölen från skafferiet,tvätta den innan du skalar den och ta vara på skalen,om det kommer några halv ruttna delar så dom skall du såklart slänga men annars,in i skålen med dem.


När jag nu kom igång slängde jag med lite morötter också,sen på med matlagningsolja så allt täcks och örtsaltet jag gjorde härom dagen slängde jag på sådär lagom.


Tvinna om några varv skalen i bunken och fördela sedan ut som på en ugnsplåt som är beklädd med papper.
Svirra in plåten i ugnen på 200 grader och vänta på rätt färg ca.10-15min beroende på ugn,



Sen är det bara att plocka ut,låta svalna en stund innan man förflyttar dom till en burk med tätslutande lock,man kan även däremellan låta dom ligga på en handduk eller hushållspapper för att bli av med dendär extra oljan,men.. VOILÀ ,skal chips.


Detta är ett matsvinns recept du inte kommer över hos marthorna..här går ju typ ingenting i komposten heller.

OBS! nästa gång lägger jag inte morötter och potatis skalet i ugnen på samma gång,för tamtadadaaa,morotsskalen brann ju typ alla upp,dom är lite tunnare än potatis skivorna,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar