http://www.xmasclock.com/

16 december 2011

En blå hyasint,den första för mej...har inte förknippat den blå med jul,men iår kom den hem!förra året hade jag en som inte heller förknippas med jul men fägen var så fin...den var en mörk röd/lila,har aldrig sett en sån förr,och den planterade jag ut på våren och blommade gjorde den på sommaren!
Det blir vist fjärde advent nu i veckoslutet,tänk vad tider går snabbt iväg,snart är det ju faktiskt julafton!

Jag satte igår kväll och försökte få igång ett shema för julmats förberedelserna,mest för att jag inte skall glömma något.
Ett år har jag skrivit upp vad vi brukar äta på julen,så jag inte kan glömma bort något...och vist blir det en hel del.
här fattas ju förstås julbrödet,och musten,men annars är det ganska färdigt..
I Finland är jansons frestelsen inte klassifierad som julmat,den är mera som nattmat på fester och någon gång äts den som vardagsmat,köttbullorna är något som ena året finns med,andra året inte.
Och Lådorna,jag har aldrig funnit smak för någon annan än morotslådan(den hemgjorda,köpta är ju ingenting)....sambon vill ha lantlåda så han får väl köpa hem den då...om jag inte mitt i allt hittar intresse att prova göra den med...
En närbild på den vita hyasinten,varsågoda,vist känner ni doften på andra sidan rutan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar