http://www.xmasclock.com/

8 februari 2012

Ekologisk hår dag!

Oj Oj vilken dag,steg upp lite över åtta för att göra mej klar för en hel dag i frisörs stolen,min vän Ruzanna behövde en modell("försöks kanin") då hon studerar sej till eko-frisör.
Salong Eliza som befinner sej i ett gammalt empire hus på Fredsgatan 23 i Borgå är en väldigt vacker salong,blev positiv redan bara av att stiga in genom dörren.

Personalen talar svenska,finska och även rysk betjäning kan man få,då Ruzanna är ursprungligen från Ryssland.
Med ett leende blev jag mött,och innan jag hann sätta mej ner blev jag erbjuden té,sen var det bara att inta en bekväm ställning och vänta på det som skulle ske.

Förutom jag var där två andra modeller,det är nämligen tre stycken som studerat vidäre till eko-frisör...men jag var den som tog mest av smörjan,då jag har min psoriasis i hårbotten och det längsta håret.

Det börjadest med en in oljning av hårbotten,rypsolja masseradest igenom hela håret.

Efter det blev det en indisk huvudmassage som varade i 30-45min..vet inte exakt tiden då jag blev så relaxed att jag höll på att somna...härliga saker dehär!
Det viktiga med massagen var att man inte håller varken ben eller armar i kors,då det inte släpper energi in på samma sätt som raka armar och ben!och vatten skall man dricka!
Efter den sköna massagen blev det en rengörning av hårbotten,grön lera(från italien el frankrike),ägg(ekologisk),yoghurt(turkisk) och kålblad(..kålbladen drar ut orenheter) skulle på...börja känna mej som en levande maträtt vid dethär skedet.

Med leran och kålen i huvudet,inlindat i varmt fuktade handdukar skulle jag sitta i dryga halv timmen,intressant och skönt!
Sen var det dags för sköljning,all lera bort för snart var det dags för växtfärgning...och färg läggs på i tjocka lager,kan bara konstatera att långt hår och växtfärgning är tungt,har verkligen tränat nackmusklerna idag.
Ni ser ju,det är inte så som med vanlig kemikalisk färgning...här är det ordentligt med färg!
Med färgen färdig smetad i håret,lades fuktat papper på,för att hålla färgen fuktig men även för att inte handuken skall bli ner färgad.
Nu var det "bara" att sitta 1h med färgen i huvudet,ju längre desto intensivare färg,så ni som vill prova henna färg,släng i det på morgonen och skölj fast ur det först på kvällen...att gå ut på stan med det rekomenderas kanske inte.
1h senare,och 2muggar té 1,5glas vatten är det färdigt,nu sköljs färgen bort,och eko-klippningen kan börja. Eko-klippning är då du kammar håret uppåt och klipper av rakt,på så sätt torkar du håret samtidigt.

Nästan 6h senare är jag klar och enormt nöjd,min hårbotten varken kliar eller känns hemsk när jag drar fingrarna igenom det,allt känns lätt och härligt.

Och nu sitter ni och undrar,hur blev resultatet?...de får ni veta en annan gång...


Nej skojar! När jag gick ut ut Salong Eliza skiftade det ännu lite i grönt,det är en färg som dragit sej starkt in i håret,men bara den får syre mörknar den till den färg den skall ha,alltså inte bli rädda nu,det blev jätte snyggt!

klippt och klar

då jag kom dit såg det ut såhär...

3h senare är det en gnutta mörkare
Färgen blev en brun/röd,efter några dagar kommer den slutliga färgen att vara klar!
Har ni möjlighet att ge ert huvud lite mer kärlek än vanligt tycker jag att ni deffinitivt skall besöka en bra eko-frisör...
Just nu kostar det hos Salong Eliza lika som en vanlig färgning och klippning,alltså skulle kalaset bli lite på 100€,men priserna stiger säkert bara flickorna har pappret i handen och kan klassifisera sej som riktiga eko-frisörer!

Stort tack till Ruzanna som ville ha mej som modell!

3 kommentarer:

  1. verkligen något värt att pröva!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag du har haft. Vad roligt att du tog bilder genom hela processen :-) Du har så fint hår. Kram

    SvaraRadera