http://www.xmasclock.com/

3 februari 2012

Runebergs tårtor

På söndag är det runebergsdagen,det skall ju firas med kaffe och runebergs tårtorna...och iår när dethär med socker fritt är så inne,tänkte jag prova mej fram om man kan göra något liknande men då utan socker...resultatet: något torrt och halv tråkigt,men nog helt ätbart...
Jag annvände :
2ägg
120g kokosflingor
vispade ihop dom,tillsatte
75g smält smör
0,75dl grädde
10g spältflingor
25g hackad mandel
1tsk bakpulver
0,5tsk baksoda
1tsk kanel
1tsk kardemumma
1msk konjak
ca: 87g speltmjöl

Lade i formar,satte ett fryst hallon på toppen,gräddade i 175grader ca.15min...
istället för glasyren blev det vispad grädde och grekisk yoghurt med vanilj.

Men...jag har världens svåraste test person,min sambo,om något nytt inte smakar som "originalet" är det helt klart inte möjligt att äta...eller så skall det då vara olidligt godare än originalet för att få godkänt,detta fick ett stort fett : UNDERKÄNT!!!!

Allt går inte att göra bättre(men roligt att experimentera),så det blir att baka äkta versioner ännu...och dom skall vi njuta av...hembakt är så mycket godare.
Och klart skall jag dela med mej receptet jag använt sedan folkhögskolan..baka nu i weekenden,gott folk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar