http://www.xmasclock.com/

27 mars 2012

Har ni också såndärna stunder i livet då ni undrar över något helt onödigt? i lördags kom jag över denna enormt fina tavla och min första tanke var,-ahaa,okej,så jesus hade såndäna lockar som jag nu försökt mej på i 2h,finns det egentligen i verkligheten sådana lockar färdigt,utan lockjärn?

En stund senare fortfarande tittande på tavlan,funderade jag hur alla egentligen är av samma åsikt då det gäller jesus utséende,frågar man någon hur jesus ser ut svarar di flesta att han har långt lockigt hår och detdär skägget,eller så en enkel förklarning,Eric Clapton på 70-talet.
Vist jag förstår,det finns jesu bilder omkring oss...enkelt är det att säga hur han ser ut,men då det kommer till gud är allt så mycket svårare,ingen har en klar bild...det är ett mysterie...eller en sak enbart dom mest troende kan förklara.

Jag kan inte från hjärtat säg att jag tror på gud,eller gudar...eller vad man vill ha som gud,men jag har inte heller något problem med att tillhöra kyrkan,kyrkan har aldrig gett mej något dåligt,tvärtom,jag har bara fina minnen när det gäller kyrkan.Allt från bröllop,konfirmationer,dop,gudstjänster,ja även begravningar...kyrkan ger en ett vist lugn.

Och även då jag har bekanta troende,bland vänner så inte stör dom mej,och inte stör jag dom...om dom råkar uttrycka sej mej en biblisk text tycker jag det är helt fint,det är något dom gillar att göra...och  även jag har tendensen att uttrycka mej på det sättet utan att jag mest anat det.

Nu inkommande söndag är det palmsöndag,jag har blivit bjuden till min barndoms kyrka för att delta i gudstjänsten,och jag skulle hjärtans gärna åka iväg,ända lilla problemet är att det går på finska och min äldsta son skulle kanske inte förstå något,men dendär känslan av att vara delaktig kunde vara trevlig...får se hur det går,ja och om han är tillräckligt frisk tills dess.

Jag har sett Stephen Hawkings dokumentär om universum och gud,att det inte finns någon gud,att tid för en skapare inte kan har funnits...jag måste säga att det var mest intressant och jag förstod det till en del.

Gudar har funnits av alla dess sorter,dom flesta påhittade av mänsikan själv för att ha en förklarning,en trygghet att ta sej till,och enligt mej är det något så intressant att jag inte ens kan lägga det i text...Men aldrig att det skulle störa mej,du tycker som du tycker,jag som jag,är vi båda nöjda med våra val av intressen är det super,och det ända som räknas.

Religion är alltid ett känsligt ämne...men skulle alla vara glada över att alla har någon trygghet att ta sej till,oavsett av vilket slag,så skulle världen se mycket annorlunda ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar