http://www.xmasclock.com/

8 mars 2013

För att jag har en åsikt!

Kvinnodagen...just just...vad är det?man får rösta,man får vara jämnställd...är dethär igen något som har med könsgenus att göra,vi skall alla vara "HEN",man får inte visa vilket kön man är,man får inte vara sig själv,för det är fel mot dom som är ett hen..Im sorry,i don´t get it...

Att kvinnor har rösträtt är väl något som även har med kvinnodagen att göra,jeij,vi får gå å rösta...men va om vi inte egentligen bryr oss?det var kanske roligt då det kom i kraft,för det var något nytt,nu mera är det som en plikt,man måste rösta,man måste göra som andra..och gör man olika är man inte duglig.

Jag ser inte annars heller nån större skillnad med rätt att vara kvinna,det är fortfarande vi som gör maten i den flesta hem,det är vi som städar,byker,blir hemma med barnen och lever på den "enorma" summa pengar som FPA skickar oss,jo det är ett val,men borde inte det valet ge mera,eftersom vi gör det kvinnor har gjort i all värdig tid?
Borde inte vi vara hyllade av alla som kommer imot på gatan,vi är kvinnor,vi gör det kvinnor skall göra..

Jag tror starkt på att vi inte vill göra sådant som männen vill,vi helt enkelt är inte byggda till det en man är..och den som har "skapat" människan har troligen inte heller valt att göra oss lika p.g.a just orsaken till att vi skall få vara oss själva,annars skulle vi väl alla vara exakt likadana(oh the joy in that)

Allt är i min synpunkt,och reagera nu på att jag säger min synpunkt bara ett försök på att ta bort möjligheten att vara en egen individ,nu när allt är tekniskt och allt man gör inte kräver en massa styrka mera då passar det sej ännu mer utmärkt att börja göra allt lika,alla lika...på alla plan,ekonomiskt och hela fadirullan.

Nu skall alla vara lika,ingen skillnad och inga val,alla skall vara jämnlika...försöker vi egentligen komma till en omvänd värld där vi kvinnor skall gå på jobb,komma med pengarna till hemmet och mannen i huset skall vara "kvinnan",städa,göra mat,ta hand om barnen...tror vi kvinnor verkligen att mannens liv är så mycket bättre och roligare?

Jo tack,jag har läst på wikipedia om kvinnodagen.

Men jag tycker ändå att det är lite humbug...men som sagt det är bara min åsikt,för att jag har en.(och åsikter har alla alltid haft)

Och för att säga något om köns genus,det har redan funnits sedan Finska språket blev till,för på finska är det HÄN,för båda könen...men det bryr ingen om för det skall vara HEN,som i höna...wow...

Var er själva,det håller jag fast i...Var en personlighet..

Förstår idén i länder som har det sämre,men att fira den i ett land som int har de..


2 kommentarer:

  1. Ojdå.
    Genus och jämlikhet handlar ju inte om att alla skall vara lika, eller att ta över den andras uppgifter. Det handlar om att ge alla samma förutsättningar att kunna välja vad de gör utan att bedöma dem enligt könet. Det är inte strävan efter att få mannens liv eller vice versa.

    Kvinnliga/flickiga egenskaper ses ofta som sämre och svagare än manliga egenskaper, och det är det som skall bort. Att vara kvinna skall vara lika bra som att vara man, t.ex att städa skall ha samma status som att meka med bilar.

    Och ingen måste rösta, du har möjlighet till det. Och det är ju rätt fantastiskt, att du har möjlighet att vara med och påverka. Och rösträtt är ju bara början, efter det kommer det ju så mycket mera - kvinnor får jobba, de får gå ut ensamma på restaurang, ha hand om sina egna pengar etc. Rätt att leva sitt eget liv själv och inte genom mannen. Fantastiskt!

    Menar nu inte att nedvärdera dina åsikter på något sätt, ger bara en annan synvinkel. Läs gärna Charlottes blogg http://charlottehitochdit.wordpress.com/ hon är genushistoriker, hemskt intressant! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej,helt tydligt har jag fått en sååå fel bild av köns genus(I stand corrected) hur jag än har läst har jag allti fått bilden av att man inte ska få vara sej själv utan enbart vara som alla andra..men i text kan det bli fel,det har jag märkt förr :)

      Med kvinnodagen blir jag bara så enormt irriterad av att det skall firas mest på fel sätt i länder där det allt är på den bättre sidan,här känns det mera som "kommer inte gubben hem med paket idag så skall han nog få sej"..att fira det i land där det är problem är däremot helt okej,och troligen ett bra sätt att komma med en förbättring...

      Tack för blogg tipset Och en annan synvinkel(oftast får man ju bara skit om man uttrycker sej) jag skall kolla in det :)

      Radera