http://www.xmasclock.com/

17 juni 2012

Idag är det Söndag.

Igår var det lördag,vackert väder och teaterkväll för mej och sambo...Ja,så var det menat,men sambon blev bara sämre(sjuk i halsen)och hamnade stanna hemma,istället frågade jag Miss J som skulle vara barnvakt om hon ville komma med,och till min glädje fick jag fint sällskap med mej.
 Jag hade vunnit biljetter till "tulitikkuja lainaamassa",en finskpjäs,jag har aldrig varit på en fnsk pjäs,men jag blev positivt överraskad.
 Strömfors bruk har aldrig haft ett eget teatersällskap,så nu när det var premiär skulle det klippas av ett "teatriskt sidenband"med häcksax,bandet klipptest av Lovisa stads Arja Isotalo.
 Föreställningen började med en riktigt typiskt scen,ett vanligt hem där gubben hänger byk,städar och sköter bastun,medans gumman sitter och kommenderar och dricker öl...har ja fel eller?
Problemet var bara det att bastun kunde inte värmas då det inte fanns en ända tändsticka i hela huset,så gumman jägade iväg gubben för att låna tändstickor...
 På vägen fann han gamla polare,och jaa..det blev frieri resor,resa till "america" och all världens problem..
Omgivningen är underbar och skådespelarna har tagit ut allt av den,vilket jag tycker är mycket bra!
 På pausen bjöds det på lokala bakverk,som sattes på pärtor,gillade!
Undertecknad tog sej en god kopp kaffe förän det var dags att igen sätta sej ner.

 Från ett frieri till ett annat,på vägen kan man ju hitta gamla kärlekar,som inte direkt kanske rostat..och hemma väntar den nyförlovade...eller drunknade nån på vägen?

Skådespelarna är inte många men ett mycket bra jobb har gjorts,Tulitikkuja lainaamassa kan rekomenderas för alla!
När man avlägsnar sej från teater området kan man ännu skåda det vackra bruks området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar