http://www.xmasclock.com/

12 augusti 2012

Tillbaka hem...

Att vara 88år gammal och få komma hem till sitt hemställe änn en gång,det måste vara en stor sak...och ännu med tanke på att hemstället inte ändrat så otroligt mycket sedan 1959,när man flyttat därifrån...

Jag har idag med varit med min barndomsvän Lisa(jag hade inte andra vänner på hemma fronten,än den 62år äldre tanten)till hennes hemställe,senast jag varit där är 17år sen så jag kom inte riktigt ihåg hur där såg ut.
Men när man väl hittat fram är utsikten inte så dålig..
 Med tanke på att huset ligger typ 20m från stranden är det helt otroligt att tänka sej,Lisa kan inte simma,hemma på gården har alltid funnits så mycket jobb att nöjes saker som simmning inte kom att tänka sej..Här skulle korna mjölkas,grisen matas,näten tas upp och ämbar efter ämbar med sand skulle föras för att t.ex. bygga bastun som blev klar 1939...

I ett hus med 1rum och kök bodde Lisa med sin bror,mamma,pappa,famo och fafa,nio år senare var dom två mindre då fafa och mamma gått bort...men tänk er sex personer i ett rum på ca.15-20m2,förr var det inte så viktigt med utrymme..
Och någongång kunde där vara mycket mer folk,då det var lite fest,Lisas pappa var nämligen den första som hade gramofon i byn,så dansat lär det ska blivit...och inte har dom "spottat i glaset" heller vad jag förstått!
 Huset är grönt,men har varit rött då förr i tiden...då när bräd-fodringen var upprätt...fönstren är dom samma..nästan som då...
 Den gamla kaffeservisen finns kvar,den som bara togs fram då det var kalas eller fint folk kom på besök,annars fanns servisen ute i bodan.
 En glad och nöjd 88-åring på hemgården.
 Detaljer finns det bara man lite tittar efter,som nyckeln och ringen som man drar i för att få upp dörren,nött och vackert.
Jag undrar hur jag skulle känna mej,som 88-åring,att komma till hemstället,där små saker har ändrats men ändå finns det mesta kvar,folket som bor där är varken fiskare eller sköter några större djur...allt är inte som förr..men ändå finns en liten känsla av hem kvar...
Kanske du kan se dej själv som liten titta ut genom fönstret...kanske du minns vad du tittade på...

Tackar Saila,hennes mamma och bror för trevligt sällskap,Roligt att få uppleva stället en gång till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar