http://www.xmasclock.com/

12 oktober 2012

Onepiece (fredagstips 11.10.12)

Förlåt,men en onepiece,(förr i tiden kalladest det enbart halare)dessa så kallade klädestplagg är ju nog enbart designade för barn..man har troligen bara tappat förståndet under en kväll och trott det finns 160cm och uppåt 1-7åringar och sedan ännu lyckats brain wash:a några fotografer som tar bilder för någon tidning...
Hur-som-helst..dom är säkert bekväma och sköna att ha på sej,vilket får mej att tänka på barn,dom skall ha varmt runt den lilla kroppen och dessa "halare" är suveräna till det.

Men även "dåliga" påhitt har sitt pris,och nån slugis har fått oss att betala sjukt för att få ha på oss en sånhären "vi-vill vara-barnsliga"-dräkt...50€/st får man pröjsa ut om man vill ha en dräkt för dom som egentligen skall ha dem,alltså barnen...

Jag tyckte det var sjukt dumt så jag gick till tygbutiken,rotade i deras "tygbitar som blivit över lådor" och kom hem med härligt mjukt fleece tyg för 25€,på loppis köpte jag hem 2st dragkedjar för 1€ och vips hops..så sydde jag utan mönster,2st onepiece till sönerna.

Att sy en onepiece är enkelt,lika enkelt som det låter,jag slängde tyget dubbelt på golvet,lade på ett par byxor och skjorta(lika som på en skyltdocka) av barnens storlek,ritade runt med 2cm extra på sidorna,nålade och klippte,ritade av ärmarna och huva på samma sätt...sydde ihop och klippte på framsidan en rak linje för dragkedjan,lite får man ju tänka hur man skall vrida och svänga men något enormt krävande jobb var det inte.
Jag blev även med en stor bit tyg kvar så jag räknade ut att båda dräkterna kom på ett pris av ca.20€,sparade med andra ord 80€...not bad!

Så om nu någon annan blev sugen(jaa,även ni som vill känna er barnsliga)köp hem lite tyg istället och gör en egen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar