http://www.xmasclock.com/

14 mars 2014

Plättkalas

Var annan vecka får vi besök av M&E med familj..och inte vill man ju hela tiden bjuda på samma sak utan förnya lite imellan,men ibland tar idéerna slut..som det hände på onsdag..vad skall jag bjuda på,vad skall jag baka?vilken grym känsla,men så kom äldre sonen med förslaget om plättar och så blev det,plättkalas.


På ett äkta plättkalas skall det finnas massvis med tillbehör,lite på gränsen till för mycket helt enkelt,så vi gick igenom frys och skåp för att hitta något passande.



Det blev Hallon,blåbär,äppelmos,bananer,grädde med vanilj,jordgubbssylt,äppel och kanel marmelad och socker förstås om man ville ha det mera traditionellt..


Att man sen får lägga på mer fyllning är vad man har plättar är absolut det bästa.


Av 62plättar blev det 9st kvar..inte illa må jag säga..

Här får ni mitt plättrecept (för 62st småplättar):

8dl mjölk
3-4ägg
1tsk salt
4dl vetemjöl+1dl rågmjöl
en nypa kardemumma(kan uteslutas)

Blanda ihop smeten och låt den stå och svälla i åtminstone 20min och stek sedan i äkta smör i en super het stekpanna.
Gott sommar som vinter.

4 kommentarer:

  1. Vår helg gick i lite samma tema, fast det blev pannkakor istället - hade nämligen 2 liter pannkakssmet att ta mig igenom! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå,det tar en stund att fixa de :)

      Radera