http://www.xmasclock.com/

9 februari 2016

När man blir inspirerad av Ib Laursen

Har ni råkat se vilken super härlig liten ägg bur Ib Laursen har kommit med?



Jag blev helt stor förtjust i den och ville ha den på en gång,jag ser en massa möjligheter i den och dendär riktigt ordentliga "vill ha vill ha" känslan kickade in.

"Men allt kan man inte få" säger dom sluga,jag säger -Det kan man visst..kanske inte originalet men något minst lika bra och ännu därpå hemgjort.

Fram med tillbehören:


 Och sen var det bara att se var dom viktigaste av linjerna finns,jag räknade ut att fyra stycken viktiga delar blir det,två lite större ciklar och två lite mindre,.

Började med dom större,virade 4 varv runt glasburken,drog bort dem och virade sen järntråden runt,runt som fyra varven för att få dom till en ring som höll ihop.

Därefter gjorde jag samma sak runt en gammal kvittans rulle(hade använd barnmatsburkar men hade ingen)..

Sen kom det lite mer trixiga,att få dom ihop i varann med ett passligt mellanrum,svårt att förklara och säkert något som går att fixa på miljoner olika sätt men jag valde en enkel metod ochär nöjd med den.


Såhär blev det att se ut,i bottnen virade jag järntråden som en stjärna först och fortsatte att mata in järntråd tills jag kände att nu är det tillräkligt. Nedre och övre delen blev fast i varann med järntråd omvirat i båda delarna och en enkel fastsättning som är i samma metod,bara att vira lite runt.



Slutresultatet är ju inte hel likt Laursens men en kpoia vill man ju inte laga heller,att den ser ut så som man själv har gjort den är det bästa.


Att få en ordentlig bild är också jätte svårt med något som ör så tunt,men ni får ta det som det kommer.

Denna skall användas som dekoration i första grad men kan även användas till garnräster,alltså proppas full i små garnräster för att sedan hängas ut så gåglarna kan nappa därifrån och göra färg-granna bon denna sommar,eller kanske med bara små påskägg i...får se.

2 kommentarer:

  1. Har jag sagt det förr? Att du är händig? :-)
    Du kunde ju göra ett yrke till dig själv av det här, eller åtminstone en sidobusiness för du tillverkar så många fina saker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaaa..har funderat på det en hel del gånger,men jag är inte riktigt en stor serie tillverkare utan nöjer mej oftast med en,kanske två stycken..sen vill jag redan göra något nytt :) men man tackar ja!

      Radera