http://www.xmasclock.com/

24 februari 2016

Pulled moose

Rubriken får mej så glad,det låter så dabbigt men är så rätt,-jaa,jag kunde ju skriva elk,men det har inte alls samma charm.

Jag tog tilfället i akt när ikea hade(och har ännu) " hämta din gamla kastrull i utbyte,få -20% rabatt på den nya" så nu blev det en efterlängtad gryta som kom hem.

Gjutjärnsgryta en fem liters snygg kräm vit grej,inte alls så illa utbyte.


Nu äntligen fick det bli ordentlig mat,sån som bara kan gå under namnet comfort food.

Jag hade i en rostbiff del av älg(går med annat) ca.1,2kg bit.
4st vitlöksklyftor
2 st gula lökar i bitar
1burk hemgjord tomat chutney(receptet blir bra med 400g tomatkross också)
ca 3 dl BBQ sås 
1,5 buljongtärning som spädes ut i ca 3dl vatten.
salt och peppar som man masserar in i köttet

Allt in i grytan,locket på och in i ugnen på 120 grader i ca.6-7h,kolla gärna köttet vid 5h ifall det då redan går att enkelt dra det i bitar,annars låt det vara i ugnen längre tid.

                              

När det faller i bitar är det garanterat klart och så underbart gott.

Skulle allt vara så enkelt som bara att slänga ihop och låta det bli till av sej själv..gillar!

     

Vi avnjöt godheten med lite couscous och avocado.


2 kommentarer:

  1. En gjutjärnsgryta är aldrig fel!
    Och maten ser got ut, fastän jag inte gillar potatis :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar den nya frytan,en riktig pärla. Jag är inte så stor fantast av potatis heller,därför blev det couscous istället :)

      Radera