http://www.xmasclock.com/

1 februari 2016

Tider för holkar

Våren med egen gård kan ju inte innebära något annat än att det skall sättas upp holkar i träden för att få behålla dom små fåglarna som sättit sej vid matbordet ute i vintras,för att kunna behålla dom måste dom ju få ett eget hem där dom kan lägga sina små ägg och bli bara fler.

Vi har börjat projektet(inte bara inne) och den första holken är klar,den första som fästmannen någonsin har gjort och resultatet blev verkligen jätte fint och troligen riktigt beboeligt för våra små fåglar.



Det kommer garanterat bli fler och kanske även lite andra modeller,helt hur andan faller på.

På den övre bilden kan ni i bottnen se ett gångjärn(den blev flyttad till den motsatta sidan efter att bilden tagits) för att göra det enkelt för städning på hösten,på framsidan borrade vi ett hål och stack in en spik..när det vaknas städningsdags är det bara att dra ut spiken,så faller luckan ner och det är bara att peta ut boet som finns innuti.


Storleken på hålet har betydelse,vill man ha blåmesar skall man ha ett hål på 25mm,vill man ha talgoxar skall det vara 35mm,talgoxarna kommer inte att göra bo i en 25mm holk,så vill man ha fler blåmesar är det viktigt med det mindre hålet,för att vara på den säkrare sidan.
Och vill man ha något störe fåglar skall det vara ännu större hål,bara att se sej omkring vad det finns i omgivningen och borra därefter.

2 kommentarer:

  1. Alltså ... du är så händig att jag bara inte begriper det :-) Jag äger bara en skruvmejsel. Kul att följa med här vad du pysslar.
    Och då jag bodde i egnahemshus älskade jag att mata fåglar, tänkte aldrig på det som en kostnad, det var bara kul. Men på tredje våningen i ett våningshus kan man INTE mata fåglar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kan inte jag ta imot berömmen för den första,den är helt och hållet fästmannens design och hantverk..men nog skall jag ha en egen,men jag vill ju ha en som ser lite mer speciell ut..bara lite..

      Radera