http://www.xmasclock.com/

5 september 2013

Den förra skomakarn(husmors tips)

För några år sen gick den gamla skomakaren i pension,men före han slutade gick jag int med ett par nya tygskor som skavade bak på hälen helt fruktansvärt,han tog glatt imot dem och meddelade att jag kan söka upp dom imorgon.
Nästa dag var jag tillbaka,han gav mej mina skor och sade..om du är lite "handy" så kan du fixa detta själv också...nu har jag köpt nya tygskor och samma problem uppstod,dom skavade så illa...jag kom ihåg vad han sade och provade..


Allt du behöver är dina skor såklart,en hammare och en träbit..


Lägg träbiten in i skon så att den elaka bakdelen ligger på träbiten,sen får man börja hacka och göra tyget mjukt..
Samma gäller från insidan men då lägger man förstås bakdelen av skon utanpå träbiten och slår på inre delen av den hårda tjocka tygsömmen..sen kan man även vika lite tyget och slå..ju mer man viker och ju mer man byter desto mjukare blir tyget,men akta att du inte slår för mycket,tygets fibrer ger med sej i något skede och går alltså sönder,så varsam får man vara..

Är det ännu för hårt för fötterna kan man limma in en liten bit mjukt läder men det är en helt annan historia..

Här sparade jag mej en tia..eller kanske mer..vet inte vad den nya skomakaren skulle ta,men mycket skönare är det nu att gå med skorna..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar