http://www.xmasclock.com/

12 september 2013

När universum kickar dej i röven när du skall göra gelé...

Jag blev så grymt förbannad igår kväll,när verkligen ingenting ville bli så som det skulle..vi tar det från början så att ni hänger med.

Vi var ute på gården och jag såg att rönnbären börjar vara gräns fall till att skall man ha dom skall man plocka dom nu annars är det för sent..Jag plockade och rensade sedan medans jag satt där på bänken och killarna lekte.

När vi kom int tog jag loss dom från det dom hänger fast i(vad det heter vet jag inte idag :) och tvättade bären,efter lite sök av små glas burkar började jag koka sönder bären..allt gick fint härtill...jag lade sedan dom sönderkokta bären i ett blöjtyg och skulle låta hela härligheten hänga och rinna av på saft...

Och eftersom jag inte har ensåndären ställning för saft avrinning fick jag bli kreativ..så jag hängde blöjtyget i ett band och knöt fast bandet i skåphandtaget,mycket effektivt och bra..ända tills jag svängde om mej och hörde "poff-splätch-pläää"..jepp,knuten höll inte och jag hade nu rönnbärssaft överallt...jag var dock snabb och klarade av att rädda en hel del som hade sugit in sej tillbaka i tyget efter att den simmat i kastrullen..okej,en bättre knut ett bättre liv lixom...

Allt hade runnit av och jag kokade till själva gelén till min 1l saft hade jag i 3,5dl syltsocker som fick koka ihop och bli geléigt..efter att gelé provet gått igenom slängde jag i 0,25dl cognac och lät det ännu dra sej en liten stund...jag hällde upp på små burkar,stängde locken och var super nöjd,färg och allt var underbart..


Nu skall dom in i kylen...jag hade första burken in..kom tillbaka för den andra och märkte att locket är lite snett så jag skulle lite fixa till det med resultatet BANG,hela jäkla burken faller omkull,nu har jag även gelé på golvet i fortfarande rinnande format och socker...klibb och kladd..grymt va skönt alltså!!!

Jag märker att jag ännu borde tvätta golvet för det är fortfarande lite små klibbigt...kanske universum inte ville att jag skulle göra gelé just idag...Humpf!!

2 kommentarer:

  1. Åh.. det är inte kul när saker går snett. Speciellt inte med saker som man inte brukar göra... :/

    Tack så mycket, va glad jag blir att du gillar mina målningar! :)

    Hoppas att det blir en bättre dag idag <3 Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jennie,det har varit en suverän dag såhär långt ;)

      Radera