http://www.xmasclock.com/

29 januari 2014

Det började med för mycket ljus.

Överom nästan alla dörrar i vårt hem finns det fönster,bra för att få mera ljus omkring men..varför..varför annars?
Det började bli rent av för mycket ljus tack vare dessa fönster,inte på dags tid men senare på kvällen,ett av fönstren är nämligen från min lilla office ut till äldre sonens rum och när jag sitter där och pysslar efter att dom gått och lagt sej är det ju rent av ett problem då det väller in ljus i hans rum där han skall försöka sova.

"Lägg något tyg över",ja enkelt skulle ju det vara men är det snyggt? eller någon annan gardin,nej tack,men låter man idéer gro så blir dom riktigt fina i slutet..

Det kom fram ett stort papper,en penna,ett gummi och en mattkniv och ett skärbräde i trä...


Jag började rita hus,träd,kyrka..en stad,en fantasi stad på kväll/natte tid..
När jag kände mej nöjd var det bara att lägga kniven på och försöka vara försiktig,dels för att det inte skall bli blodiga fingrar men ändå mest för att inte förstöra bilden..

Jag skar ut små hack här och där,gjorde stadsbilden till en siluett av nått slag och hängde sedan med hjälp av sambon upp den i fönstret med ritstift..


Helt ok från denna sida sett men det är inte här som magin är,utan den finns i sonens rum..


Bilden blir mera levande på denna sida,nu kan jag sitta och pyssla på kvällen utan att han störs av ljuset,det ända som syns är en stad i fönstet,en stad som kan bli många historier innan ögonen slår fast och man somnar..en stad som vaknar upp enbart på natten..


Små små fel hittar jag som gjort den,men jag tänker inte ta ner den tillbaka för att fixa till dem,utan dom får lixom vara där och kanske det just är dom som ger den bästa fantasi sagan...

Och när man engång blir inspirerad så fortsätter det med följande fantasi bild till den yngre sonens rum.

 Han har en "natt"lamppa som jag lagt inne i hans dvd hylla,men den lyser allt för starkt..


Eftersom denna plats är så mycket mindre än fönstret så blev det lite annat sätt att göra detta på.


Jag klippte ut pappret,lite större än vad det borde vara och nitade fast det i skärbrädan,sen börja jag rita motivet och det var ju klart att det skall vara ett tåg när han nu älskar tåg över allt annat här i världen..


Inspiration från "the polar express"..och när det väl var klart tejpade jag fast det i hyllan,här vill jag inte ha med stift för det blir inte så snyggt efteråt..

Nöjd?-JA!

2 kommentarer:

  1. Hej, men det här var ju jättefint! Så pyssliga ni är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pyssel har alltid varit nära mitt hjärta,slipper inte ifrån det :)

      Radera