http://www.xmasclock.com/

23 mars 2020

Recept via instagram

Denna underbara tekniska värld, igår kom det ett recept fram på en Instagram sida som jag följer och jag hade alla ingredienser hemma så bara att sätta igång.

Nu tänker jag dela receptet med er så som jag gjorde det. Man kan göra det även som vegansk version genom att byta ut animaliska produkter.

Purjo pasta för två:

1st purjolök
25g smör och 1mck olja
2 vitlöksklyftor
1/2 citron, skal och saft
2dl grädde
Salt och peppar
Parmesan eller annan stark ost.
Pasta enligt smak.


Börja med att dela purjon och skölj den under vatten så muld och sand kommer bort.

Sätt smör och olja i en stekpanna på medelmåttig värme.
Skär purjon i små bitar och gör samma med vitlöken.

Stek på medelmåttig värme purjon och vitlöken, de skall inte få färg men bli sjuka.
Salta och peppra.

Riv ungefär 1dl av parmesanen o h släng den ner i såsen.

Häll i grädde och låt allt ta sig medans du börjar koka pastan tills den är just innan aldente (den skall koka lite i såsen sen också)

Riv skalet från halva citronen och kläm i saften i purjo såsen, såsen får bli ganska tjock.

När pastan börjar vara klar tar du ca. 1,5dl av pasta vattnet och sätter i såsen, häll ur rästen av vattnet från pastan och blanda ner den i såsen.

Klart! Under 15min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar