http://www.xmasclock.com/

18 december 2012

Choklad tryfflar

Vartenda år gör jag choklad tryfflar,dom är bara så smältande goda och enkla att göra och variera i smak.

Jag brukar ha 1dl vispgrädde,50gram florsocker,som jag lägger i en kastrull och låter koka upp,sen tillsätter jag 25gram smör och 125g mörk choklad i bitar,rör om tills det blivit en smidig smet.
Här kan man nu sluta och lägga smeten i kylen och stelna en timme eller så för att sen rulla/spritsa/dra med sked,hur man vill och rulla dom i kakao pulver...eller så kan man smaksätta dem innan man ställer dom i kylen med t.ex 
Rivet appelsinskal/eller essans
Pepparkaks kryddor
Polka gris(krossat)
Pepparmynta
Cognac
Kaffe
Sky is the limit med smakerna...

Men jag envisas med att prova nytt i experimentets tecken,denna gång vitchoklad..och om någon nu har lyckats så dela med er,mina blev helt för "lösa" och kunde inte rullas eller så,men jag lade dom i formar så man får slicka ur dom därifrån istället...

Med citron smak dessutom.

2 kommentarer:

  1. Jeee, chokladtryfflarna är gjorda, blev inga fina runda bollar men kunde ändå bearbeta dom med tesked + händerna, även de hamnade i miniformar. Smaksatta med apelsinskal och saft. Nams!
    Tack för detta recept, me like =)
    Chokokram av Miss H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej va roligt att dom blev goda,bara gott önskar jag dej till julen ;)

      Radera