http://www.xmasclock.com/

5 december 2012

När ni bakar...

...och mjölet bara yr omkring er,vill jag dela med mej det lilla enkla för att få formbröden att stiga riktigt fint..
Det sitter i rullet...
 Bara ni lite plattar ut brödet och rullar ihop det(kom ihåg skarven neråt)innan ni lägger det i formen,så stiger det mycket bättre.
Och blir dessutom riktigt gott...
Receptet på mina formbröd är som följer:

50gram smör
5dl mjölk
50gram jäst(även torrjäst går)
1tsk salt
1msk vitlökshonung(marbacka bigård)kan bytas ut mot 0,75 msk socker..
2dl rågmjöl
3dl speltmjöl
ca.7dl vetemjöl

Smält smör i en kastrull,häll i mjölken,värm till fingervarmt,blanda i en skål med jästen saltet och honungen,lägg i mjölet och blanda väl,knåda tills det släpper kanterna och lägg åt sidan för att jäsa 30min(vill man speed it up,kan man fylla diskhon med jätte varmt vatten och lägga skålen i där), när den jäst klart häll upp på mjölat bakbord och knåda knåda...dela i två delar,platta och rulla,lägg sedan i väl smörade formar,låt jäsa ytterligare 30min,pensla med vatten, ställ sedan i nedre delen av ugnen ca.30min.

GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar