http://www.xmasclock.com/

5 april 2012

Påsk 2012

Solen skiner från klarblå himmel,snön smälter så det flyger vattendroppar förbi...från taket alltså.
Den traditionella pashan är ute på balkongen och rinner av sej inför lördag,älskar pasha,och har även fått sambon att gilla det...iår fick ja bästa hjälpen med att laga pashan,äldsta sonen var mer än ivrig.
Pasha är så sött man vill ha det eller så syrligt man vill ha det..iår hade jag inte alla ingredienser som hör till så jag improvisera litet...och enligt provsmakningen var det mycket gott.

Original receptet av min mamma:
2dl smält smör
2dl socker
2,5dl kvarg(kesella?)
1ägg gula
1,5dl vispad grädde
saft och skal av halv citron
2msk hackad mandel
2msk russin
25g sukat
torkad frukt blandning efter smak
2tsk vaniljsocker
Blanda allt och låt rinna av i t.ex. kaffe filter.

Jag gjorde det på detta viset iår:
ca.1dl smält smör
0,75dl socker
2,5dl kvarg
1ägg gula
1,5dl vispad grädde
saft och skal från halv citron
skal från halv appelsin
2msk hackad mandel
russin efter smak
fröna från halv vaniljstång
Det står nu ut på balkongen och rinner av i ett ostkar min farfar gjort i tiderna.
Påskgräset är sått i en skål på fot,utanpå skålen ligger ett älghorn och på den en äkta svans av en vild hare.

Hoppas ni har en riktigt trevlig påsk! Det skall jag försöka ha..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar