http://www.xmasclock.com/

20 februari 2013

Med vissa väder kommer vissa maträtter

Igår kom solen lite fram,allt var väldigt vårigt men kallt på samma gång,just då brukar jag få ett krav av gryt-mat.
Igår blev det då grisgryta.

Jag hade en grisfilé i frysen som bara väntade på att bli något annat än biffar.Jag skärde köttet i passliga strimlor,ca.1cm tjocka.
Sen slängde jag dom i vanligt vetemjöl och brynde dom i en riktigt het kastrull(jag äger ingen gryta)med smör klickar mellan varven.Bryn lite kött åt gången så får du bästa resultat.


När allt hade en stekyta på sej fick allt gå tillbaka i kastrullen,sen skulle rästen av godsakerna i..
En stor gul lök
1buljong tärning¨
2klyftor vitlök
kryddpeppar
2morötter
plommon
2lagerblad
1dl rödvin(jag brukar lägga lite åt sidan då vi dricker rödvin,det håller bra i frysen)
vatten så det täcker köttet.
salt efter smak
Sedan var det bara att slänga in allt i ugnen,på 150grader 1,5h...enkel mat,som jag alltid har känslan av att det är så svårt..
Om man vill ha en lite tjockare spad är det bara att blanda ner i den färdiga maten en blandning av mjöl och vatten.Servera med potatis,ris eller varför inte bara broccoli.

Mättande och värmande på samma gång,precis som det ska vara på kalla vårdagar.

2 kommentarer:

  1. ja blev riktit avrig av att jag inte är den enda som lägger plommon i maten ;-) ger en passli söttma å passar med ganska många olika rätter,bara man inte förstör ideen me de :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar plommon i maten...tyvärr är jag den ända i vår familj,men de stoppar int mej från att lägga i några extra ;)

      Radera