http://www.xmasclock.com/

20 oktober 2013

Havtorns kräm när man är sjuk

Alla i familjen ligger däckade förutom jag,här finns feber i höga grader,hosta och halsont,maten smakar inte direkt men det är ändå viktigt att få i sej något,helst något med höga C-vitamin halter,jag kokar havtorns kräm för att få dom på benen igen.


Jag har i frysen havtorn som jag fått i slutet av sommar,men man kan även annvända sej av saft..
Bären tinar jag upp och mixar dom sönder,häller massan genom ett durkslag så skal och kärnor inte kommer med.

2,5dl avrunnen saft
2-3dl vatten
3-4msk vaniljsocker(hemgjord)
3msk kallt vatten
1msk potatismjöl

Koka upp saft med vatten och vaniljsockret(smaka av och tillsätt socker enligt smak),blanda kallt vatten och potatismjöl och häll det i den kokande saftblandningen som du dragit åt sidan från plattan,vispa runt och häll upp i skålar,servera som så eller med en klick vispgrädde till..värsta c-vitamin bomben.

Är man för det sura är det absolut mycket bättre att lämna bort sockret helt,men jag vet att mina familjemedlemmar inte gillar surt så,...men annars är det ju det bästa för kroppen att återta sej genom att lämna bort sockret helt när man är sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar