http://www.xmasclock.com/

24 juli 2012

Blåbär part 2!

När jag lägger fast ögonen ser jag blåbär,när jag öppna frysen ser jag blåbär,när jag öppnar kylen ser jag...surprise!!! Blåbär!!!
Jag har gjort lite olika blåbärs delikatesser detta år,ja varför inte...det finns ju så mycket av dom blåa bären!
 Blåbärsbulla,kan det bli bättre? en härlig bulladeg(vetedeg) i botten och en massa blåbär on top...
 Blåbärssylt,sällan man har så mycket blåbär att man gör sylt på dem...men nu,ypperligt tillfälle!

Och ett litet experiment...blåbärsgelé...får se hur dom blir,eftersom dom just nu ligger och kyler sig i kylskåpet...jag gjorde dom såhär:


Lade 2dl blåbär i en kastrull,hällde på ca.6dl vatten,
Lät dom koka upp,mixade det hela så blåbären gick riktigt sönder
Silade vätskan genom en duk och hällde den rena vätskan tillbaks i kastrullen.
Kokade upp det igen med socker efter smak..
Blötlagde gelé bladen,2st/2dl vätska och slängde sedan i dom i blåbärsvätskan
och hällde upp i formar,svisch in i kylen...
Borde kunna ta ut dom efter någon timme,och dippar dom snabbt i varmt vatten för att få dom att lossna bra från formen..


1 kommentar:

  1. Kan glatt meddelas att gelén blev bra,snygga som f*n! ;)

    SvaraRadera