http://www.xmasclock.com/

11 juli 2012

Kalvdans

Jag minns som liten hur mamma gjorde kalvdans,och det var verkligen något enormt äckligt,smakade engång och det räckte mer än väl för min del.
Idag sisådär 20år senare,blev det följande provsmakning...tyckte inte det var direkt illa,men verkligen ingenting jag skulle bjuda åt någon...
 Kalvdans är gjord på råmjölk,alltså den första mjölken efter att kon har kalvat...enligt mej smakar det som varm bondost möter brödost(juustoleipä).
 Vet inte exakta receptet men har en känsla av att det finns även ägg i och så råka jag se en kanelstång...
Man kan ha olika tillbehör till kalvdansen,jag valde hjortronsylt eftersom det smakade bäst i min mun,men även socker och kanel brukar höra till...

Har ni ätit kalvdans?vad tycker ni om det hela?

2 kommentarer:

  1. kalvdans e alltså sååååå gott!!!! synd bara när man inte i dagens läge riktigt vill få tag på mjölken längre... annat va de när man va "liten" o "spora" ikring mellan kossorna nästan dagligen o mjölk fanns det åt hela byn :) men smaskens!!!!! njut! :)

    SvaraRadera
  2. Smaskens skulle jag personligen inte kalla de,men helt okej,klarar mej fint utan det igen i följande 10-20år...
    Om man vill få tag i råmjölk är det bara att ringa runt till lokala bondgårdar,dom hjälper säkert mer än gärna så man får uppleva "det gamla" igen :)

    SvaraRadera