http://www.xmasclock.com/

31 juli 2012

Morgonmål?

Vaknade med största begäret av att få baka något,tittade in i kylen och funderade en liten stund,skinkpaj skall det bli..
Botten gjorde jag enligt ett enkelt recept:
125gram smör
4dl mjöl
1äggula
knip ihop smöret med mjölet(om du inte har en matberedare förstås)så det blir grynigt,släng i ägget och arbeta det till en deg,lägg deg-klumppen i kylen inlindad i plastfolie ca.30min
Kavla eller tryck sedan ut den i formen,lägg pajskalet i ugnen 15min på 225*c
Under tide hinner du göra klar fyllning.

Jag hade i :
Kokt Broccoli
palvad skinka
jalapeno
tomater
när allt det var slängt i formen hällde jag på en smet av vitlöksost,1ägg+äggvitan som blev kvar från deg-skedet,salt,peppar och grädde..hällde smeten på pajen och på med en massa god ost,in i ugnen igen på225*c 15-20min...Klart!

Om detta kan klassifieras som morgonmål vet ja inte..men gott var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar