http://www.xmasclock.com/

18 december 2013

När det inte hör julen till..

Jag ville så baka bulla,men bulla och jul är inte riktigt något man förknippar med varann..jag satt och funderade en stund och kom fram till att jag skall baka bulla och jag tänker baka en julig bulla..

Gjorde en helt vanlig vetedeg på föjande sätt:

50g jäst
5dl mjölk
1/2paket saffran(den juliga delen i degen)
2tsk salt
2dl socker
1msk kardemumma
100g smält smör
ca.14dl mjöl

Värm mjölken fingervarm,finfördela jästen i en bunke,häll i mjölken och se till att jästen smält innan du lägger i det smälta smöret,saffranet,sockret,saltet och kardemumman,häll försiktigt ner mjöl,lite åt gången tills degen är så fast att den släpper kanterna på bunken..spara mjöl till utbakningen.
Låt jäsa på varmt ställe till dubbelstorlek och baka sedan ut.

Jag kavlade ut degen till en platta och fyllde den med kanel,äppelmos och plommonmarmelad...kan det bli mera jul?

Grädda i ugenen på 200-225grader i ca 15-20min...

Första gången jag hade saffran...och måste säga att smaken är nog som baken..för mej var saffran inte så otroligt gott..så ingen favorit som kommer i repris.


Jag gjorde också några vanilj bullar för jag hade vaniljsås kvar i kylen...förutom att nästan allt var utrunnet kring sidorna så blev dom rikitgt maffiga..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar