http://www.xmasclock.com/

29 januari 2018

Guldmjölk

Guldmjölk eller golden latte,helt vad som passar i mun och båda är ju även rätt. Drycken har riktigt blivit min grej,jag dricker en till två muggar i dagen och har jag inte tid för en kopp så blir det nog en känsla av att något fattas.


Förut gjorde jag den såklart på mjölk,men eftersom jag försöker mitt bästa på att hålla mej från mycket mjölkprodukter så har jag nu fattat tycke för havremjölk istället.

Har haft såväl Oatlys havre mjölk som nu denna från Lidl,inget fel på någondera,men äldsta sonen tyckte det smakade mjöl.

Guldmjölks blandningen fixar jag till själv,lite på må få,har en liten glasburk fylld med blandningen och den rymmer ca.1,5 dl..kanske 2..har inte mätt den dessvidäre.

Till Guldet behövs:
4 generösa msk Gurkmeja i pulver format
2 generösa tsk kanel
1 tsk ingefära som pulver
1 tsk kardemumma
några drag svartpeppar från kvarnen.
en ordentlig nypa salt

Och sen värmer man mjölk,2 dl valfri mjölk till en halv tesked av guldblandningen,jag brukar sätta blandningen i en tesil så får man dom största smulorna bort från bottnen på muggen, en halv tesked ekologisk honung brukar också rymmas med  och sedan är det bara att njuta.

Gurkmejan är antiinflammatorisk och gör bara bra att dricka,värme och motståndskraft blir det på samma gång från en del av di andra ingredienserna,så känner du dej små frusen så unna dej en kopp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar