http://www.xmasclock.com/

17 september 2021

Mera av det egna

 Just nu känns det som om ett butiks besök är det man prioriterar minst, matbutiken alltså. Vi har nu kommit till den tid på året som det lite börjar kännas att tar detta aldrig slut, skördar gör vi fortfarande.

Gurksallad blir det här.

Jag gick en sväng ut till växthuset idag, det är en liten tid sen senast, jag har ibte själv vattnat där på en tid heller utan andra har gjort det, men nu fanns där igen en mängd med skördeklart.

In kom det gurkor, flera stycken och såklart tomatet som verkligen inte slutar komma, vilket problem lixom.

Gurksallad äter vi inte så värst ofta, men nu då vi har en massa gurkor tänkte jag prova på att göra någon burk av det.

Vi har ju nästan allt annat redan, så något nytt kändes bra att pröva sig på. Det blev en liter med gurksallad när jag stoppade ner det i burken, med egenodlad lök, paprika och dill från robbes trädgård, då min egna är lite för lite mera kvar. 

Jag hade följande:

3-4 slanggurkor

1/2 paprika

3 gula lökar

En kruka dill

Dessa finfördela man enligt egen önskan, låter rinna av så man får mycket vätska ur gurkan.

När man har gjort detta kokar man ihop en lag på:

2,5dl socker

1msk Hhavssalt

1msk senapsfrön

8st kryddpepparkorn

5st vitpepparkorn 

2,5dl ättika 

1 dl vatten

Låt små koka i ca.10min, under tiden sätter du din gurkmassa i rengjorda burkar och till sist häller du på lagen, förslut och in i kylen.

Efter någon dag kan man redan äta av salladen men ju längre den står desto godare tror jag den blir.


Häll lagen så allt täcks. Förslut och förvala svalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar