http://www.xmasclock.com/

26 oktober 2020

Köttbullar

Köttbullar är en väldigt vanlig husmanskost, dom flesta barn gillar köttbullar.

Jag är inte som alla barn för jag gillar inte köttbullar alls, genast då smeten har gått via stekpannan är jag inte mera intresserad av det hela.


Men igår, igår gjorde jag mat klart för idag. Och på samma gång blev det kvar maletkött som automatiskt blev till köttbullssmet, jag stekte bullarna på alla sidor så dom fick bra färg, sedan hällde jag i köttbuljong och lät bullarna ligga i biljongen för att bli färdiga.

Två gånger hällde jag till köttbuljon så det kom upp lite över hälften i stekpannan.


Väl klara tog jag bort bullarna och lät det sista från buljongen ännu reduceras lite till sen hällde jag på grädde och lite maizena, vips hade vi köttbullar med gräddsås.

Köttbullar i gräddsås

När såsen var klar sattes köttbullarna tillbaka i såsen.
Jag serverade dom saftiga köttbullarna med ugnsrostade grönsaker och hemkokt lingonsylt.

Lyckad mat

Är köttbullar nåt ni äter ofta hemma? Hemgjorda eller köpta?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar